Primele trei decenii
dupa aparitia automobilului au fost caracterizate de o extraordinara
creativitate din partea tehnicienilor. Unele inventii au fost adoptate rapid de
aproape toti, iar altele, chiar daca nu mai putin valide, au trebuit sa astepte
multi ani pentru a se afirma. Unele din ele nu au fost intelese asa cum ar fi
meritat, altele nu erau inca oportune, in timp ce altele isi explica insuccesul
prin tehnica inca nedezvoltata in epoca.
In 1905 a fost
brevetat de catre elvetianul Buchi turbocompresorul. Desi s-au facut numeroase
experimente si cercetari, primele turbo aplicate pe motoarele destinate uzului
cotidian au trebuit sa astepte zece ani. Primele motoare cu turbocompresor au
fost cele diesel navale, iar apoi cele ale locomotivelor feroviare. Pentru
aplicarea sistemului turbo la motoarele pe benzina a fost nevoie de dezvoltarea
unor superaliaje care sa reziste la temperaturi foarte ridicate pentru perioade
lungi.
Tachetii hidraulici
s-au raspandit in Europa nu foarte multi ani in urma. In precedenta, erau
considerati o raritate si ii gasim montati numai pe automobilele de un inalt
nivel. In SUA au aparut in anii treizeci, iar dupa al doilea razboi mondial au devenit
mai raspanditi. Cu toate acestea, tachetii hidraulici au fost brevetati de
francezul Amedee Bollee, in 1907!
Suportii motor sunt
in prezent foarte raspanditi. Au inceput sa impuna atentia generala si sa fie
folositi pe scara larga abia dupa 1990. Au fost utilizati de catre cei de la
Ford, pentru modelul V4 si montati pe zeci de mii de masini in anii saizeci. Au
fost conceputi si folositi, chiar daca la scara limitata, la inceputul
secolului XX de catre un inginer foarte inteligent, care insa a avut ghinion ca
om de afaceri, avand in vedere faptul ca afacerea lui cu masini a fost activa
doar cativa ani. Este vorba de englezul F. W. Lanchester, caruia ii datoram si
primul brevet pentru discul de frana. In ceea ce priveste suportul motor, nu se
pune problema ca ar fi lipsit tehnologia necesara in acea perioada. Probabil,
insa, ca atunci nu se simtea necesitatea acestuia si de aceea raspandirea lui a
intarziat pentru mult timp.
Curelele dentate au
fost inventate in 1940 de catre un tehnician de la Uniroyal si au fost folosite
imediat in domeniul industrial si masinile pentru birouri. Pentru a fi folosite
si in domeniul automobilului au trebuit sa mai treaca inca douazeci de ani.
Multe piese auto au
fost proiectate in perioade cand nu s-a inteles bine utilitatea acestora si de
aceea au trecut multi ani pana la folosirea lor practica. Anii au trecut insa
cu folos, aducand cu sine piese auto din ce in ce mai performante. Astazi,
putem descoperi piese
auto BMW care pot face fata oricarei provocari sau chiar si piese Dacia
care isi fac loc cu succes pe piata auto, din ce in ce mai aglomerata. Tot
astazi, ne putem bucura de inovatii care mai de care mai interesante, masini
care functioneaza cu din ce in ce mai putin combustibil si chiar masini
electrice. Asadar, viitorul suna bine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu